Jak uniknąć stresu w pracy

Jak uniknąć stresu w pracy
5 (100%) 4 głosów

Negatywne emocje oraz stresowe sytuacje to coś, czego w dzisiejszych czasach bardzo trudno uniknąć. Z każdej strony atakują nas zadania, którymi musimy stawić czoła. Wciąż pojawiają się nowe wyzwania, których chcielibyśmy się podjąć. Nieustający pęd sprawia, że organizm narażony jest na nieustanny stres. Jeśli stan utrzymuje się zbyt długo, to trzeba spróbować zawalczyć z tym problemem.

Powszechnie wiadomo, jakie skutki może mieć długotrwałe napięcie. Z jego powodu może na przykład wystąpić stres oksydacyjny, co oznacza, że organizm zagrożony jest kilkoma chorobami, na przykład miażdżycą lub Alzheimerem. Co jednak zrobić, kiedy ze stresogennymi sytuacjami mamy do czynienia na co dzień, na przykład w pracy? Unikanie negatywnych emocji nigdy nie jest łatwe. Natomiast długotrwały stres w pracy może być niebezpieczny dla naszej kondycji psychicznej.

Czytaj też: Co to jest stres?

Kiedy może pojawić się stres w miejscu pracy?

Stres w miejscu pracy może pojawić się nawet w znanych nam i wykonywanych od lat czynnościach. Nieco stresujące sytuacje są czymś normalnym i nie powinny stanowić niczego niepokojącego. Zadaniom wykonywanym w pracy towarzyszy niepokój, ponieważ każdy chciałby zrealizować je możliwie najlepiej. Kiedy zadanie wykonuje osoba wykształcona, doświadczona, mogąca liczyć na wsparcie innych, to stres ustępuje na krótko po tym, gdy obowiązek zostanie wypełniony. Natomiast sytuacja jest zgoła inna, kiedy nałożone przez pracodawcę zadania znacząco wykraczają poza kompetencje pracownika. Stres jest wtedy o wiele większy, zwłaszcza jeśli nie można liczyć na niczyją pomoc. Wszechobecny wyścig o lepsze wyniki i większe wynagrodzenie sprawia, że na stresujące sytuacje w pracy narażony jest każdy.

Co wpływa na zwiększone odczuwanie stresu w pracy?

Z całą pewnością na zwiększone odczuwanie stresu w miejscu pracy ma wpływ brak wsparcia ze strony zarówno pracodawcy, jak i współpracowników. Jeśli obowiązki nie są konkretnie wyznaczone, to również może doprowadzić do negatywnego nastroju. Stres pojawia się także wtedy, gdy człowiek czuje się niedoceniany, mimo tego, że obowiązki wykonuje odpowiedzialnie oraz rzetelnie.

Jak radzić sobie ze stresem wywołanym pracą?

Praca w złych warunkach, nieustanne myślenie o obowiązkach, niechęć do pójścia do pracy, odczuwanie przygnębienia w trakcie wykonywania zadań oraz natłok obowiązków, to ważne sygnały. Świadczą o tym, że praca nas przytłacza. Myślimy tylko o niej, nie robimy niczego dla siebie, stresujemy się każdą potencjalną pomyłką. Małe błędy mają dla nas ogromne znaczenie i sprawiają, że czujemy się gorsi. Kiedy myślimy o sobie w ten sposób, jest to czas na zmiany. Bardzo istotne jest zachowanie równowagi między czasem pracy a czasem wolnym. W uwolnieniu się od zmartwień pomoże z pewnością rozwijanie zainteresowań.

Bardzo istotne jest także bycie asertywnym. Dzięki temu można uniknąć wykonywania cudzych zadań i przyjmowania na siebie zbyt dużej liczby obowiązków, która znacząco potrafi obniżyć efektywność, a tym samym doprowadzić do spadku pewności siebie.

Stres w miejscu pracy to naturalne zjawisko. Potrafi doskonale zmotywować do działania. Dzięki niemu potrafimy działać efektywniej. Zdarza się jednak, że stres trwa na tyle długo, że działa na nas destrukcyjnie. Powinniśmy wtedy spróbować znaleźć rozwiązanie na problemy, spróbować porozmawiać z przełożonymi, znaleźć czas na rozwijanie swoich pasji niezwiązanych z zawodem. Równowaga to klucz do sukcesu. Tak jak stres w ciąży potrafi być zarówno pozytywny, jak i negatywny dla organizmu, tak stres związany z pracą może motywować, ale także osłabiać naszą chęć do wykonywania obowiązków.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *