Menopauza a tycie

Menopauza a tycie
5 (100%) 4 głosów

Okres menopauzy sprzyja nadwadze, ponieważ gromadzenie tłuszczu jest swego rodzaju obroną organizmu przeciwko spadkowi poziomu hormonów płciowych. Nie oznacza to jednak, że w tym czasie nie można utrzymać prawidłowej wagi. Ogólne zasady diety w okresie menopauzy są podobne jak w przypadku innych, mało restrykcyjnych metod odchudzania. Co warto zachować, a co warto odrzucić w przypadku układania menu?

Menopauza a tycie

Tendencja do tycia w okresie menopauzy jest powszechnie znana. Wynika ona nie tylko z braku hormonów, ale również z dolegliwości, które wtedy występują. Wiele kobiet w okresie przekwitania zauważa u siebie brak energii, który powoduje, że rezygnują one między innymi z aktywności fizycznej. Jest to oczywiście duży błąd, ponieważ umiarkowana aktywność fizyczna w tym okresie nie tylko chroni przed tyciem, ale również przed chorobami, takimi jak choćby osteoporoza. Z tego powodu warto zmusić się przynajmniej do codziennego spaceru na świeżym powietrzu. Istotna jest także aktywność seksualna w tym okresie, która pozwala spalić zbędne kalorie i wpływa na poprawę samopoczucia.

Menopauza a nadwaga

W przypadku nadwagi występującej w okresie menopauzy warto zacząć wybierać nieco mniej kaloryczne produkty. Z drugiej strony jednak nie należy rezygnować z takich produktów jak: soja, groch, fasola czy ziarna słonecznika. To właśnie te produkty są źródłem wskazanych w czasie menopauzy fitoestrogenów. Nie można rezygnować także z tłustych ryb morskich, ponieważ jest to najlepiej przyswajalne źródło kwasów omega – niezbędnych do utrzymania w zdrowiu serca i całego układu nerwowego. Warto również wprowadzić do diety produkty bogate w witaminę A – zwłaszcza zaś prowitaminę A, czyli beta karoten. Wskazane jest spożywanie pomarańczy i marchewki. Warto pamiętać również o witaminie C, która dobroczynnie wpływa na odporność organizmu oraz ogólnie spowalnia proces starzenia się. By uchronić się przed osteoporozą warto spożywać nabiał, przy czym niewskazane są produkty beztłuszczowe. By wapń mógł być w pełni przyswojony niezbędna jest witamina D, która jest rozpuszczalna właśnie w tłuszczu.

Menopauza a otyłość

Choć wahania hormonalne mogą wpłynąć na występowanie nadmiarowych kilogramów, to jednak warto pamiętać, że otyłość zazwyczaj nie jest spowodowana jedynie wahaniami hormonalnymi. Dlatego w przypadku, gdy BMI wskazuje na otyłość, warto zwrócić się do lekarza. Jeśli taki stan będzie spowodowany rzeczywiście jedynie wahaniem hormonów, wskazana jest wtedy zastępcza terapia hormonalna. Ponadto konieczne staje się wtedy zastosowanie diety bez produktów kalorycznych. Niewskazane są przede wszystkim puste kalorie – wszelkiego rodzaju słodycze. Warto również zrezygnować z używek – kaloryczne są między innymi alkoholowe drinki. W przypadku otyłości w okresie menopauzy może okazać się, że taki stan jest spowodowany jakimś schorzeniem. Otyłość może pojawić się na przykład w przypadku nieleczonej cukrzycy. Warto pamiętać, że otyłość jest zazwyczaj wskazaniem do bardziej zaawansowanego leczenia.


2 comments on “Menopauza a tycie

  1. Szmulka napisał(a):

    Klasyczny sposób na radzenie sobie ze wszystkimi niedogodnościami u każdej kobiety – jedzenie. Przy menopauzie, gdy pojawia się chandra i zaczyna się gorszy humor, chętnie sięgamy po słodycze. No i jedno drugie nakręca, bo to lekarstwo na krótką metę i potem humor jest jeszcze gorsza.

  2. dietetyk napisał(a):

    Takie są smutne fakty. Menopauza to tycie i to często niemałe. I wcale nie zawsze jest to związane z poprawianiem sobie humoru. Często po prostu menopauza jest początkiem zmian hormonalnych, które sprawiają, że kobieta musi zmienić swój sposób odżywiania, bo będzie przybierać na wadze niezależnie od tego co będzie jadła.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *