Dieta w menopauzie

Dieta w menopauzie
5 (100%) 8 głosów

Wiele kobiet w okresie menopauzy chce przejść na dietę. Powodem jest zazwyczaj przyrost kilogramów, pojawiający się po spadku poziomu hormonów płciowych. Jednak zmniejszenie kaloryczności posiłków nie powinno być jedynym powodem zmiany diety. Wiele produktów żywnościowych może wpłynąć na nasilenie dolegliwości w okresie menopauzy. Wprowadzając odpowiednie artykuły żywnościowe a rezygnując z innych można więc niekiedy nawet zrezygnować ze stosowania dodatkowych leków. Co powinna zawierać dieta w czasie menopauzy, a czego absolutnie nie należy spożywać?

Terapia fitoesterogenowa

W celu zmniejszenia objawów okresu menopauzy lekarz może zaproponować między innymi terapię fitoestrogenową. Taka kuracja może obejmować stosowanie odpowiednich suplementów oraz spożywanie określonych pokarmów, bogatych w fitoestrogeny. Jak sama nazwa wskazuje fitoestrogeny to substancje, które mogą naśladować estrogeny. Dzięki temu organizm może stopniowo przyzwyczaić się do spadku poziomu tych hormonów płciowych. Takiej kuracji nie powinno się przeprowadzać samodzielnie. Wymienia się bowiem trzy grupy produktów, które zawierają różne rodzaje substancji, które stosuje się w przypadku występowania różnych dolegliwości. Warto także pamiętać, że taka kuracja działa najbardziej efektywnie, gdy jest stosowana jeszcze przed właściwym okresem menopauzy. W przypadku stosowania hormonalnej terapii zastępczej specjalna dieta i suplementy stanowią jedynie kurację pomocniczą.

Dieta w menopauzie powinna być bogata nie tylko w odpowiednie fitoestrogeny. Okres menopauzy to czas, gdy organizm kobiety jest bardziej narażony na szereg chorób. Dlatego też warto wprowadzić produkty, które naturalnie chronią przed niektórymi niedoborami. Kobiety w okresie menopauzy są narażone między innymi na osteoporozę, która często wynika z niedostatku wapnia w diecie jeszcze przed przekwitaniem. Wprowadzenie dobrze przyswajalnego wapnia powinno ograniczyć utratę wapnia z kości.

Dieta na menopauzę

Dieta na menopauzę powinna być bogata również w witaminę E. Produkty, które naturalnie ją zawierają zazwyczaj są też bogate w fitoesterogeny. Pod uwagę warto wziąć zwłaszcza pestki słonecznika, które zawierają wszystkie te ważne składniki. By dieta w okresie menopauzy była odpowiednio zbilansowana także pod tym kątem, warto skorzystać z porady lekarza prowadzącego oraz dietetyka.

Oprócz produktów, które pomagają minimalizować dolegliwości odczuwane podczas menopauzy warto pamiętać również o wykluczeniu pokarmów, które nie są wskazane. Za szkodliwy uznawany jest alkohol oraz kawa. Wpływają one bowiem na wzrost ciśnienia krwi, co może zwiększać uderzenia gorąca i pocenie się. Produkty te mogą także powodować migreny, które są częstą przypadłością w okresie menopauzy.

W okresie menopauzy lepiej także uważać na produkty tuczące. Zamiast standardowych słodyczy o wiele lepiej jest wybrać gorzką, tak zwaną „surową” czekoladę. Należy uważać na tłuste mięsa, jednak nie należy rezygnować przy tym ze zdrowych tłuszczów roślinnych. W czasie stosowania diety prozdrowotnej nie należy także zapominać o aktywności fizycznej.


2 comments on “Dieta w menopauzie

  1. Hania napisał(a):

    Prosta recepta na zmniejszenie dolegliwości menopauzy: zamienić alkohol i papierosy na warzywa i owoce 😀 Tylko, że problem jest taki, że jak zaczyna się menopauza, to chętniej chcemy się znieczulić alkiem, albo po prostu zapalić papieroska.

  2. Julka napisał(a):

    Dieta jest niezwykle istotna, bo zasada jest prosta i sprawdza się zawsze: to co nam od razu smakuje, to potem powoduje niesmak, bo jest niezdrowe i ciężkie. Nie można powiedzieć, że menopauza tylko na to „czeka”, ale na pewno jest tak, że będzie szybciej, krócej i po prostu w młodszym wieku. I jak się lepiej zastanowić, to menopauza w wieku 40 lat wcale nie jest takim złym rozwiązaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *